Aku Pemandu Rindu


Keletihan mengayuh ke hujung buana
Kata orang disana ada hati menanti
Laman menyemai cinta kasih kekasih
Singgahan cemara berpasang-pasang melepas lelah
Merawat saki-baki luka

Tubuh kuhadap kesana
Nun jauh mata melunjur
Jauh lagi rinduku
Sungguh jauh
Titian kesana terhalang ancala masa
Tampak kabur diselimuti kabus kejauhan
Bagaimana ingin aku kesana dengan cinta buta?

Lenguh atmaku bagai ingin terlerai rindu
Rindu usang ini yang sekian lama aku pandu
Dan kian usang dan terus usang
Terlitup debu kenangan semalam
Penat,lelah memandu rindu nan sarat
Tiada indera
Tuli,buta,bisu
Tiada hujung
Awal,hidup,putus

Sesampai disana
Ingin aku sampaikan kucupan pada rerumput ditanah
Menghirup wangian harum bunga sekuntum demi sekuntum
Merenung persis diri pada kemilau embun
dan bermonolog dengan jiwa
Disisi tubuh, rindu telah rebah menghadap langit
Haruskah aku memandunya lagi?

Catat Ulasan