Teknologi Awet Muda Islam:Halal dan Berkesan




Ada sesiapa yang nak awet muda?Siapa yang tak nak kan?Disini aku sediakan satu tip awet muda yang paling mudah dan berlandaskan Islam

Mungkin dari aspek kesihatan aku kurang tahu, tapi yang aku tahu bahawa ketika seseorang tersenyum, dia hanya menggunakan 17 otot muka. Berbanding dengan seseorang bermuka monyok, dia menggunakan 43 otot muka.

Jelas disini SENYUM akan lebih mengurangkan penggunaan otot berbanding monyok. Disamping itu, dengan SENYUM otot muka kita akan tetap terjaga ketegangannya.Namun dengan muka masam macam bacang otot muka kita akan lebih kendur.

Selain itu SENYUM juga memberikan efek ketenangan pada hati. Menjadikan kita semangat dan selalu berpikiran positif. Ditambah lagi ketika kita tersenyum kepada orang lain, tanpa disedari ketika itu kita sedang berkongsi kebahagiaan kita dengan orang tersebut.

Dalam Islam, SENYUM  dianggap sedekah. berikut sabda Rasulullah SAW:

تَبَسُّمُكَ فِي وَجْهِ أَخِيكَ لَكَ صَدَقَةٌ

Mafhumnya : "Senyummu untuk saudaramu adalah (pahala) sedekah bagimu." (HR Tirmidzi)

Dengan melihat banyaknya manfaat tersenyum. mari kita praktikkan tersenyum kepada orang lain. Tapi ingat ! bukan kepada sembarangan orang. Tapi kepada orang-orang yang halal bagi kita. Seperti senyum suami kepada isterinya atau sebaliknya. Anak kepada orang tuanya. Atau senyuman seseorang kepada sahabatnya.Bukan senyum Colgate menggoda...Ikhlas~



SENYUM selain mampu membuat kita awet muda, juga menjadi catatan amal soleh kita di akhirat.Jom SENYUM!



sumber:aku taip sendiri 

Catat Ulasan