Bicara - Tentang Setia





*perbualan sepasang kekasih*


BF : Baby,betul ke baby setia kat abang ni?

GF : Abang,tolong jangan pertikaikan kesetiaan baby kat abang.Baby serius dalam perhubungan kita ni.

BF : Betul ni baby?Walau nanti abang takde dah?

GF : Eiyh.jangan la abang cakap macam tu.Ni betul ni baby setia~



Hari ini terusik hati Sang Kelana untuk mencoretkan sebuah bicara mengenai setia.Indahnya,manisnya mulut seorang manusia berbicara.Mudahnya melafazkan janji setia yang akhirnya mungkin tertunai.Mungkin tidak.Siapa tahu kan?Namun janji setia yang diungkapkan sang pemeterainya akan lebih indah dan manis sekiranya mampu ditunaikan tanpa kata-kata palsu yang senantiasa melekat di bibir insan zaman moden kini.Indah sangatlah kalau setia ini dimungkiri.Tidakkah tenat hati dan jiwa yang menghadapi?Aduhai~


Tentang setia.Setia, abstrak yang memberi makna kerelaan untuk sebuah pengabdian yang kekal kepada sesuatu perkara. Misalnya,yang dapat kita ambil contoh dari perbualan sepasang kekasih diatas.Si GF setia akan si BF,kononnya.Tapi kalau si GF tu tak tunaikan setianya,bukan setia la tu.Itu dipanggil janji manis."Umpama menanam tebu ditepi bibir".Manis tebu tu,tapi tak boleh nak tuai,sebab ditanam ditepi bibir sahaja.Jadi, setia ni bukanlah menanam tebu ditepi bibir.



*semailah padi disawah,tumbuh subur boleh dituai*
Tapi setia ni ialah "menyemai padi di baruh" . Kelak selepas padi itu matang,bolehlah dituai hasilnya untuk dijual meskipun jadi bekalan.Begitu juga setia dalam analogi mudahnya.Bukan sekadar menyemai,namun semaian itu haruslah subur malah boleh dituai.


*Pilihlah setia yang sebaiknya.Atau hati jua yang tergores*
Dan realitinya pada zaman ini,setia tampaknya sudah kian pupus ditelan arus masa peradaban manusia.Apa yang kita nampak pada hari ini bukanlah setia lagi.Semuanya tebu yang tak mungkin dituai hasilnya.Indah kan?Sukar benar mencari setia dizaman ini kerana tiada kesetiaan diterapkan dalam pemikiran dan minda masyarakat.

"Buat apa nak setia kan?Mana lah tau nanti ada jodoh lain" .Ya betul.Memang betul dan munasabah pendapat yang dilontarkan,buat apa nak setia kalau dah tau ada yang lebih baik?Kalau sudah tahu ada yang lebih baik.Mengapa tidak ditinggalkan terus tanah yang kosong itu tanpa meninggalkan tebu-tebu yang tak mungkin tertuai?Sudah lah manusia dengan janji-janji kotor yang kau lontarkan.



*bandingkan manusia ngan kucing,mana lagi setia*
Berkatalah seorang hamba ini "Aku sumpah aku akan setia padamu,hanya dirimu sorang" . Ni kalau betul-betul nak tunaikan takpa bang.Tapi,bila dah dilafaz sumpah setia tapi tak ditunai.Ia hanya sekadar mencipta luka di hati.Bukan di hati si dia saja.Malah dihati kita akan turut terasa jua.Sudahlah menggores hati orang,hati kita jua turut terkena tempiasnya.Malang sungguh andai setia tak tertunai.

Setia oh setia
Sampai bila harusku genggam ,
Setia ini yang berpantang,
Mungkin suatu hari,
Hapuslah setia berdebu,
Dalam genggaman.
*aku telah lalui*

Setia yang tak tertakluk pada terma dan syarat yakni,seorang berjanji setia dan seorang lagi mengatakan "Saya tak berjanji" . Mungkin boleh dimaafkan,kerana ia dimeterai tanpa kerelaan kedua-dua pihak.Tiada salahnya sekiranya kedua-dua pihak tidak memeterai janji persetiaan.Kerana persetiaan bukan mainan.Tapi bayaran~

Catat Ulasan