Bicara - Beza Antara Cinta Dan Suka




“Apa beza antara suka dan cinta?” Si gadis bertanya.

Si lelaki melipat helaian akhir novelnya lalu menjawab : “macam apa yang kita rasa pada sekuntum bunga.”

“Terangkan?” Si gadis musykil.

“Kalau kita suka pada sekuntum bunga, kita akan petik bunga tu sebab bunga tu cantik. Tapi kalau kita cintakan bunga tu, kita akan biarkan ia pada dahannya dan sentiasa siram ia agar ia sentiasa segar. Samalah macam manusia. Kalau kita suka pada seseorang, kita akan berusaha untuk miliki dia. Tapi kalau kita cintakan dia, kita akan sabar menanti adakah dia jodoh kita, dan sentiasa mendoakan kebahagiaan dia walau nanti akhirnya dia bukan bersama kita…”


SESUATU YANG BERNAMA MANUSIA

Kalau kita suka pada seseorang, kita akan berusaha untuk miliki dia. Tapi kalau kita cintakan dia, kita akan sabar menanti adakah dia jodoh kita, dan sentiasa mendoakan kebahagiaan dia walau nanti akhirnya dia bukan bersama kita…


-cinta itu boleh diadaptasikn sebgai peneman peribdi..krna cinta mmpu mresapi kesunyiaan...kdng kalatu..cinta itu hnya mainan dunia..krna cnta mlalaikn kita utk mncintai Pncipta kta....yg mna begitu agung cintaNya .



-knp tak disimpan didalam buku tebal lama2 kemudian diliminatekan
kan kekal abadi .




Beginilah andainya sesuatu yang bernama manusia ini . Bak pepatah Melayu yang digubah semula , rambut sama hitam , fikiran lain-lain . Ada cakap tu la . Ada cakap ni la . Jadinya , berpeganglah pada prinsip yang satu . Allah ~

YANG PATUT . . . 

Cinta - doakan dia akan jadi jodoh kita . Doa je . Dalam konteks cinta ni , hanya perlu sedikit usaha . Tak perlu menyusahkan diri dengan perkara yang akhirnya sia-sia dan mengundang ketidakbahagiaan dalam perhubungan . Hamba tidaklah tegar berwacana tentang cinta . Masih muda.

Catat Ulasan