Siapa Sebenarnya Diri Ini?



Entah mengapa aku kadangkala terpaksa dinoda dalam kancah pemikiran diminda serabutku,
Aku tidak tahu apa sebabnya ,
Kenapa dan mengapa aku harus begini ,
Aku kusangka hanyalah aku yang berfikiran semalam,
Hari ini hanya kenangan ,
Namun semua itu ternyata palsu belaka ,
Aku tidak langsung mengenali diri ini.
Apakah aku ini insan yang kerdil,
Pemikiran yang sejengkal kehadapan dari yang lain sudah cukupkah bagiku ?
Atau perlu selangkah. . .
Derap-derap langkah semalam kuingat segar diminda,
Mungkin semalam aku lain,
Hari ini pula aku lain,
Siapa sebenarnya diri ini ?
Aku pun tanpa tahu walau rohku ini menumpang jasad ,
Walau nanti suatu masa hadirnya cahaya ,
Yang mungkin boleh menyuluh aku yang sebenarnya,
Dari belakang bayang hitam tubuh .
Mampukah aku tahu siapa sebenarnya diri ini ?
Bingung di minda ,
Tenat dijiwa ,
Pabila memikirkan siapa sebenarnya diri ini,
Perlu kucari jawapnya . . .

3/11/12
Maharanata~Kelana Cinta + Akid~Budopkiup Miup
(1.34 a.m.)

Catat Ulasan