Kuyakini Kata Hati



Dalam diam bicara suara lisanku,
Akal benak ini tidak bercuti sedikitpun,
Dari berbicara,
Sering mengeluarkan kotak-kotak soalan,
Kubiarkan hati saja yang mencari jawapan.

Aku yakin kata hati,
Hati mengatakan,
Aku dicipta bagi meresap curahan cintamu,
Menapung satu demi satu,
Luka yang kautanggung,
Pedih yang kau rasa,
Duka yang melara,
Kupinta agar kita nikmati semua bersama .

Hati,
Seketul darah merah yang dicipta,
Aku yakin segala ungkapanmu,
Aku tahu tak mungkin aku kautipu,
Aku tahu tidak pernah bagimu berkata palsu,
Mana mungkin akan berlaku,
Maelainkan suntingan hawa nafsu .

Dan,
Sekiranya telah kaukatakan,
Dia sudah kaupilih untuk mengisi rongga kosongmu,
Apakan daya hendakku menolak,
Akan kuturuti kata hati,
Walau sudah aku tahu,
Mungkin jasadku binasa nanti .

Catat Ulasan