Seorang Pengemis




Aku,
Pengemis kauumpamakan,
Yang miskinkan kasih dan saying,
Yang menagih pemberian cintamu,
Mengharapa segunung rindu,
Kasihanilah diriku ini!
Janganlah kauendahkan kekurangan diri,
Menjadi tembok halangan curahan cintamu.

Aku,
Pengemis kauumpamakan,
Yang sempurna itu,
Aku bukanlah siapa-siap tanpamu,
Kaulah permata penghias diriku,
Pelangi yang mewarnai hidupku,
Janganlah kau merendah-rendah ketidaksempurnaan ini,
Menjadi titian rintangan hubungan kita.

Aku,
Seorang pengemis dietitian kehidupanmu,
Mengharap dirimu menerima,
Dengan seikhlas hati dan nurani,
Aku ini,
Jangan biarkanku terkapai-kapai tanpa kurnia kasihmu.

Seorang pengemis,
Ditebing hatimu ini,
Terjuntai-juntai dihujung nyawa,
Memohon dihulurkan tangan,
Untuk aku ke atas semula,
Merangkul piala cintamu,
Dengan tangan kotorku yang kutadahkan,
Seluas lautan menadah turunnya hujan,
Mengharap pemberian,
Kerana aku hanyalah pengemis,
Peminta yang hina dina sampah dunia,
Mengharapkan dirimu,
Memberi walau secebis cinta .

5/10/12
Maharanata~Kelana Cinta
(5.02 p.m.)

Catat Ulasan